Putin-demokrati – SN 12. april 2024

Hans Barlach

Medlem, Det Konservative Folkeparti

Hvorfor har den demokratiske proces så ringe vilkår i Greve? Gang på gang observerer vi, hvordan det årlige budget sendes til høring, kun for at finde, at byrådets flertal tilsyneladende ignorerer indkomne svar, uden at foretage ændringer i budgetforslaget, uanset høringssvarenes indhold.

Borgernes protester mod byggeprojekter og udstedelse af byggetilladelser bliver ved med at finde sted, og Greve Kommune har gentagne gange oplevet at blive underkendt af ankenævn. Alligevel fortsætter kommunen med at forsøge at legalisere byggerier, der går imod borgernes udtrykkelige ønsker og protester.

Nedlæggelsen af skoler, biblioteker, erhvervscentre, og meget mere sker i modstrid med borgernes udtrykte ønsker. Nu ser vi også, at børneskolerådet og fritids- og idrætsrådet bliver nedlagt i “effektivitetens navn”, igen over hovedet på borgerne. Kommunen planlægger at erstatte disse med to nye råd, der skal dække alle områder, og beslutter sig for deres struktur og sammensætning, selv før høringsfristen er udløbet. Dette gør høringsprocesserne i Greve til intet mere end et figenblad for det, jeg vil betegne som et “Putin-demokrati”.

Skolevæsenet er nu i en krise, med en akut mangel på finansiering – et problem, der har været tydeligt i mange af de høringssvar, der er blevet ignoreret år efter år. Nu står vi med et skolevæsen i opløsning.

Hvordan kan det være, at Greve, som er en af landets rigeste kommuner målt på skatteindtægter, står over for disse massive problemer? Hvorfor har det nuværende flertal, der har siddet ved magten de sidste ti år, valgt at afvikle frem for at udvikle det Greve, som engang var kendt for sin iderigdom og fremgang?

Denne kritiske gennemgang af forholdene i Greve viser en række dybt bekymrende tendenser, der rejser alvorlige spørgsmål om den demokratiske proces og borgernes indflydelse på lokale beslutninger.